Smarrlördag!


Idag har ugnen här hemma gått het, så att säga ;) I morse (vid lunchtid) bakades det sconesmuffins till senfrukosten. Därefter svängde jag ihop den goda kladdkakan igen, men lyxade till den lite med Leilas recept på cream cheese frosting med citronsmak. Och jag kan tala om för er att det blev g.o.t.t. - gott! Mängden frosting var kanske i mesta laget, men det är svårt att behärska sig när man väl fått smak på sockret.

Nu på kvällen fick det bli ugnsstekt kycklinginnerfilé med rostade rotfrukter och en het yoghurtsås från månadens Buffé. Det gick hem det också :) Det var länge sen jag var så här effektiv i köket. Dawids lillebror Konrad är här och hälsar på i helgen, så det kan ha med det att göra. Det är lättare att bjuda till när man har besök.

Malin blev ju lite sugen på att prova kladdkakan också, så jag lägger ut receptet om någon mer kanske vill testa. Receptet kommer ifrån en bok som heter Tjejer i köket, som jag fick för flera år sedan av Ida och Emil. Frostingen finns i Leilas A piece of cake.


Kladdkaka:

100 g smör eller margarin
2 ½ dl socker
1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 ½ tsk vaniljsocker
2 ägg

Till formen:
Smör eller margarin
Ströbröd

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant.
3. Smält matfettet i en kastrull. Låt det svalna lite grand.
4. Blanda socker, mjöl, kakao och vaniljsocker i en skål.
5. Tillsätt äggen och det avsvalnade matfettet.
6. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.
7. Låt kakan svalna innan du lossar den ur formen.


Leilas Cream Cheese Frosting:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelphiaost

Gör så här:

1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt.
2. Färga eventuellt frostingen med karamellfärg.
3. Bred frostingen över kakan och garnera med rivet citronskal eller mörk choklad.


Mängderna i frostingreceptet är taget direkt ur kokboken, men till den här kakan räcker det säkert med bara hälften.


Hoppas att det blir lyckat!

Nu ska jag krypa upp i soffan med lite kladdkaka och en kopp te :)

Sov gott!

Kommentarer
Postat av: Malin

Hade ju tänkt gå ut och ägna mig åt hundarna idag... men det blåser satan så det blir nog kladdkake bak istället! =) Tack JOsse!

2010-01-17 @ 10:06:33
URL: http://www.freewebs.com/vskennel
Postat av: Martina

Här ligger jag på soffan och är både hungrig och sötsugen, men tycker att det är för kallt att gå o handla ingredienser. O så hittar man DET HÄR!!

Fy för dej!!

Kram Martina

2010-01-28 @ 18:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0